Vicieuze cirkels – Stadium Verontschuldiging

Ja lieve mensen de cyclus van lekker actief zijn, uitblijvende posts,  een excuus met uitleg over de stilte om dan weer lekker actief te zijn begint mij ook bekend te klinken :/ .

Net zoals mijn suikerverslaving zit ook mijn terugkerende schrijvers blokkade in een vicieuze cirkel. Wat te doen… wat te doen? Zoals in ieder persoonlijk probleem is herkenning en erkenning een belangrijk punt voordat verbetering en zelfs heling mogelijk is. Zo heb ik aan het einde van de zomer eindelijk de cyclus kunnen herkennen en erkennen met betrekking tot mijn suikerverslaving en alle gevolgen van genoemde en ben ik al een aantal weken druk op weg om eindelijk eens groot onderhoud aan mijn levensstijl en in het bijzonder mijn eetgewoontes en dieet te plegen. Paleo alleen, zo is gebleken, is niet voldoende om mij van al mijn lichamelijke ongemakken en leed af te helpen. Zoals beloofd zal ik hier binnenkort meer over uitwijden. Echter heb ik ondertussen, nu alle verhuisstof is gaan liggen, mijn lichaam en geest iedere dag meer en meer terugkomen bij mijn eigen ik en de rust en sereniteit na jaren van stress en chaos eindelijk terugkeren, een nieuw debacle om te erkennen.

Mijn dagen krijgen weer vorm met een heerlijk ochtendritueel van Bulletproof koffie, sport en veel ik-tijd, 5 bijna volle werkdagen met groeiende energie gevende uitdagingen en ook een redelijk vast weekend ritme waarmee ik mijn dagen vol tevredenheid weet te vullen. Echter krijg ik het nog niet voor elkaar om ook bij thuiskomst, na mijn werk, een ritme te creeeren waarmee ik mijn energie weet vast te houden en al mijn wilde plannen tot uiting kan laten komen. Hierdoor krijg ik maar geen grip op mijn vrije tijd en laat deze dan ook te vaak compleet nutteloos en lusteloos voorbij gaan. Het is, zo vind ik zelf, een slap excuus en kan anders!

Maar hoe? Hoe zet ik een stop op dit irritante rondje, hoe krijg ik het ritme van schrijven mooi balancerend op de lijn van continuiteit en wat heb ik daarvoor nodig? In eerste instantie is het gebruikelijke weggetje dat men neemt bij dit soort problemen om te gaan wijzen naar alles dat niet klopt, blokkades oplevert en je in de weg staat. Ik kom dan persoonlijk uit op het niet hebben van een fijne werkplek omdat de woning nog niet compleet is en dit even op zich moet laten wachten (waar)… Ik bedenk mij dat het komt doordat ik een suikerverslaving heb, alleen maar chocolade wil eten en vervolgens toegeef en in een sugarrush niets gedaan krijg (slap)… Leg het neer bij, ach zo ben ik nu eenmaal, daar kan ik toch niets aan doen (excuusjes, excuusjes)… En kom uiteindelijk uit bij de bevrijdende erkenning dat ik nog helemaal geen grip heb op wat ik eigenlijk wil doen met mijn vrije tijd en de luxe   en ruimte heb om dit nu eindelijk eens goed onder de loep te nemen en te bepalen wat ik wil en hoe ik dit wil.

De tijd van smoesjes, excuses en passiviteit is over, het nieuwe tijdperk van actie aangebroken!

‘Plan de Campagne’ voor doorbreken van cirkels volgens mijn oerzuivere aanpak:

- Herkenning & Erkenning.

  • Ik heb een cirkel waarin ik rondjes ren door mijn wil om te schrijven en de blokkades die ik voor mijn eigen creativiteit en interesses opleg

- Benoem excuusjes en leg weg.

  • het komt doordat ik geen goede werkplek heb
  • het komt doordat ik een suikerverslaving heb
  • het komt door mijn persoonlijkheid, ik weet niet beter
  • ik heb onregelmatige werktijden waardoor ik geen ritme kan creeeren

- Zie mogelijkheden, maak deze werkbaar en stel doelen.

  • Ik heb een ritme,  zie waar mijn vrije tijd zit en erken dat dit een luxe is

Belangrijk bij het werken aan een optimalisatie van jou levenstijl, doorbreken van een cirkel, een doel die je voor jezelf stelt of überhaupt welke aanpassing dan ook die niet één, twee, drie met een knop is in te schakelen en niet te veel van jezelf te eisen is, een goudenregel die wel bekend is bij mij en vaak toch door mijn ongeduld snel vergeten word, start simpel.

Vanaf vandaag zal ik bij thuiskomst niet direct doelloos op de bank ploffen maar de intentie waar maken om een pot thee te zetten, aan de “eettafel” (momenteel is dit nog een campingtafeltje met laken ;) ) plaats te nemen en gewoon even vijf minuten helemaal niets te moeten. Ik maak geen lijstje van wat ik allemaal die dag gedaan moet hebben, ik leg mijzelf niet op dat ik persé de was moet doen, eten moet koken, een blogpost moet schrijven. Ik moet niets. Ik zal gewoon zijn, zitten en wachten tot de ketel fluit en vreet mijzelf niet op wanneer ik deze intentie een dagje niet waarmaak. Ik heb goede moed en vertrouwen in deze aanpak en verwacht dat het een kleine aanpassing met een grote stap richting meer stabiliteit en grip op mijn vrije tijd zal zijn.

 

Intentievolle actieve groet,

 

Helen.

 

P.S.

Alle Tps & Tricks onderin als reactie, via pm of tag op twitter en facebook zijn welkom!

Getagged , , , , , , ,

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 192 andere volgers

